THink A MOMENT

“Dan apabila manusia ditimpa bahaya dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia (kembali) melalui (jalannya yang sesat), seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk (menghilangkan) bahaya yang telah menimpanya. Begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan.

( Yunus : 12 )

Ya, ALLAH, benarlah dalam firmanMu, mmg ramai manusia yang begitu.Semoga Engkau menjadikan diri ini hamba yg tahu erti syukur padaMu pada setiap detik waktu yg berlalu.

Emm, mmg terasa, selalu je kita lepas pndang.Bila susah baru nk meratap pada Tuhan, bila senang jd alpa balik.Lumrah manusia.Apa pun berusaha jadi yg terbaik.Hujan lagi kat luar, hujan rahmat smpn nk menyambut kdtgn Ramadhan .Ok now I’ve  to prepare for Maghrib.WSlm

Tika Itu

Mendengar dan menghayati lirik lagu ni pada jam 242 pg, rupanya best jugak lagu UNIC yang baru ni.Teringat pulak pada shbt2 lama, Ukhti ILLIYIN,UKHTI NAJUA, UKHTI ASYIKIN, UKHTI NUR, UKHTI IZZATI, UKHTI MUNIFAH, UKHTI AKMAR, UKHTI HAMIZAH,suka duka manisnya kenangan.sEMoga hati kita sentiasa di ikat dgn mahabbah, kerana kita yang bersusah payah mengikatnya suatu ketika dahulu.

Dan di ketika itu kita
Membina subur nur harapan
Terbina indah mimpiku

Terpatri sebuah ikatan
Hadapi segala rintangan
Indahnya sinar bercahaya

Dan di saat berbicara
Akan tekad yang di jiwa
Berpisah mengejar cita
Yang diimpi sekian lama

Kan ku abadi saat gemilang
Suka duka manisnya kenangan
Bersemadi di ingatan
Mogakan kekal sepanjang zaman

Hanya kuharapkan ketenangan
Melayari hidup sendirian
Dalam mengejar impian
Moga tertakdir rahmat di tuhan

Ku kan tetap bersama menuju impian di cita
Kepuncak kegemilangan yang tiada tara
Saat waktu kitakan pasti bersua akhirnya
Kita kan tetap bersama dalam mengejar cita

the Power of Words

I just want to share this powerful quote here, as the last post for today,

Whatever you give to life, it gives you back,

Do not hate anybody,

The hatred which come out from you will someday comeback to you

Love others, and Love will comeback to you.

This beautiful world could not be seen except for the optimist people. 🙂 🙂

10 TIPS for the Ramadhan Preparation


01. Buy all necessities for the month of Ramadan before Ramadan so you can spend less time during the holy month rushing around. You can be more focused on your religious rituals and spiritual development. Everyone in the family, even the kids, can participate, writing a shopping list, preparing some meals to be stored in the freezer.

02. If you have gotten into bad sleeping habits throughout the year, start readjusting now so you can wake up for Fajr prayer.

03. Sunnah fasts of Shaaban (the month before Ramadan) help to prepare for Ramadan and help to make the transition into the holy month a smooth one.

04. Reduce TV watching and prepare the family for the new spirit of Ramadan. Engage with your kids more and more in creative activities that remind them of Ramadan. (Suggested activities including reading the moral story books in group).

05. Organize your tape/CD collection to make it easy to select and to play nice nasheed (Hamd/Naat) to sing along together or Quran and Dua recitation, so as to introduce the spirit of the month gradually.

06. Plan ahead for the time you are spend at home in order not to lose the balance between your responsibility as a parent to supervise the children’s studies and your engagement in religious practices such as reading Quran and praying Salat.

07. Plan ahead if your daughter needs a hijab to accompany you to the mosque. If possible, get shoes for the kids that are easy to tie when they leave the mosque. Do you or the kids need prayer rugs for prayer? Plan transportation to the mosque and back home.

08. Prepare as much cooking as you can before Ramadan. Here are some time-saving tips:

Ø Prepare some vegetables and store them in the freezer to have them ready when needed.

Ø If you soak dates in milk or water and eat them for Iftar, pit the dates before Ramadan.

Ø Chop onions, garlic and store them in the freezer to have them ready when cooking during Ramadan.

09. If you are planning to invite guests for Iftar, the best time to do that is during your monthly period (menstruation). This has several advantages:

§ You will be able to taste the food that is going to be served.

§ You won’t be engaged in some acts of worship so you’ll have more time for cooking.

§ You won’t have guilt feelings for staying after ‘Isha’ with the guests and not going to the mosque.

10. Prepare your kids before Ramadan that they have to help you more in housework and in setting the table and preparing the Iftar. Relate their action with the notion of Sadaqah and good deeds. Remind them that the reward of their good deeds is multiplied during Ramadan.

Adopted from islamonline.net with slight modifications.

Kembali membina Diri

Bismillahirrahmanirrahim..Syukur pd Allah yg mengizinkn sy utk kembali menulis di ruangan ini setelah sekian lama menyepi..hasrat yg dipendam, menapai begitu sj, bkn sengaja niat mahu meninggalkn begitu lama hobi ini, ttp disbbkn atas kkgn masa dan pengurusan diri yg tidak begitu stabil sejak mula mendaftar di usmkkj bg sdg baru ini.

Tinggal lg 2 hari cuti mid sem usm akan berakhir.DAN sy tidak berani mengatakan bhw sy kini benar2 stabil, sbb smkin masa beranjak ke dpn, bbnn sentiasa bertambah,cuma apa yg sy rasakan  di sini, Allah itu sentiasa meniupkn kekuatanNya, yg meresap ke dlm segenap sendi jasad ini bg teguh berdiri melaksanakn segala amanah yg tersandang di bahu.

Mmg pantas masa berlalu, segala2nya berlalu dgn sekelip mata, program sana sini, test assignment , mslh itu ini dll.sedar2 dah berlalu separuh semester pun..hmmm masa mmg tak pernah tunggu…udara sejuk di luar sana, sy hanya seorg diri di sini, sdg merehatkn fikiran sebentar setelah membuat revision process control sepagi td.dan skrg, sy sdg melepaskn rindu yg terpendam utk menulis di sini.

sy br tb di kmpus ini smlm, dan smlm juga, emosi tidak berapa stabil.biasalah manusia mmg akan diuji dgn pelbagai ujian, mmmg bkn namanya manusia kalau tak diuji.stress tu kira normal la bg kita manusia.


“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta.” -Surah Al-Ankabut ayat 2-3

kdg2 sy sendiri keliru, mmg pandai menasihati sahabiah , adik2 utk berkongsi masalah, jgn biar perasaan menguasai fikiran kita. tp selalunya sy gagal berbuat bgitu. selalunya sy lebih selesa menyelesaikan konflik diri secara sendiri…dtglah tekanan mcm mn pun, sy lebih selesa memujuk diri sendiri, dgn bekalan tiupan smgt dari Allah.sy akui, diri ini mmg sgt lemah. di saat hati ini rasa gundah, tiada ubat yg lebih mujarab melainkn mengingati Allah

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman.” – Surah Al-Imran ayat 139

Bila direnung dan muhasabah diri, sy akan kembali bersmgt, krn mana mungkin bg sy yang berada dlm barisan pimpinan ini utk menyerah kalah begitu sj, pasti lantai dan struktur rumah yg lain akan runtuh jika tiang serinya mula mereput.sy sesekali tidak akan membiarkan anai2 itu memakan tiang serinya.

Saya percaya kpd Allah dan diri sendiri.Jgn sesekali menjadi lemah.igtlah ujian itu adalah tarbiyah dr Allah.Semakin gelap malam, semakin indah bintang kelihatan. Renung2kan lah.

wasalam.