Kembali membina Diri


Bismillahirrahmanirrahim..Syukur pd Allah yg mengizinkn sy utk kembali menulis di ruangan ini setelah sekian lama menyepi..hasrat yg dipendam, menapai begitu sj, bkn sengaja niat mahu meninggalkn begitu lama hobi ini, ttp disbbkn atas kkgn masa dan pengurusan diri yg tidak begitu stabil sejak mula mendaftar di usmkkj bg sdg baru ini.

Tinggal lg 2 hari cuti mid sem usm akan berakhir.DAN sy tidak berani mengatakan bhw sy kini benar2 stabil, sbb smkin masa beranjak ke dpn, bbnn sentiasa bertambah,cuma apa yg sy rasakan  di sini, Allah itu sentiasa meniupkn kekuatanNya, yg meresap ke dlm segenap sendi jasad ini bg teguh berdiri melaksanakn segala amanah yg tersandang di bahu.

Mmg pantas masa berlalu, segala2nya berlalu dgn sekelip mata, program sana sini, test assignment , mslh itu ini dll.sedar2 dah berlalu separuh semester pun..hmmm masa mmg tak pernah tunggu…udara sejuk di luar sana, sy hanya seorg diri di sini, sdg merehatkn fikiran sebentar setelah membuat revision process control sepagi td.dan skrg, sy sdg melepaskn rindu yg terpendam utk menulis di sini.

sy br tb di kmpus ini smlm, dan smlm juga, emosi tidak berapa stabil.biasalah manusia mmg akan diuji dgn pelbagai ujian, mmmg bkn namanya manusia kalau tak diuji.stress tu kira normal la bg kita manusia.


“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta.” -Surah Al-Ankabut ayat 2-3

kdg2 sy sendiri keliru, mmg pandai menasihati sahabiah , adik2 utk berkongsi masalah, jgn biar perasaan menguasai fikiran kita. tp selalunya sy gagal berbuat bgitu. selalunya sy lebih selesa menyelesaikan konflik diri secara sendiri…dtglah tekanan mcm mn pun, sy lebih selesa memujuk diri sendiri, dgn bekalan tiupan smgt dari Allah.sy akui, diri ini mmg sgt lemah. di saat hati ini rasa gundah, tiada ubat yg lebih mujarab melainkn mengingati Allah

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman.” – Surah Al-Imran ayat 139

Bila direnung dan muhasabah diri, sy akan kembali bersmgt, krn mana mungkin bg sy yang berada dlm barisan pimpinan ini utk menyerah kalah begitu sj, pasti lantai dan struktur rumah yg lain akan runtuh jika tiang serinya mula mereput.sy sesekali tidak akan membiarkan anai2 itu memakan tiang serinya.

Saya percaya kpd Allah dan diri sendiri.Jgn sesekali menjadi lemah.igtlah ujian itu adalah tarbiyah dr Allah.Semakin gelap malam, semakin indah bintang kelihatan. Renung2kan lah.

wasalam.

3 Responses

  1. “Stress bukanlah disebabkan oleh bebanan kerja namun disebabkan oleh rasa BIMBANG, KECEWA dan MARAH..”

    Semoga ‘TIANG SERI’ ini akan terus berdiri tegap, teguh dan gagah dalam meneruskan ‘peranannya’ sbgai asas dan peneguh apa yang dikatakan ‘SEBUAH RUMAH’. Ameen..

  2. syukran for ur comment ukhti. hmm ni quote plg bermakna ni, sbb from VIP visit.:)

  3. tiang seri itu akan tetap teguh…insyaALLAH…=) salam rindu dari kejauhan…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: