Thanks to ALLAH

The Kulliyah, the Wedding and the Memories.

Bismillahirrahmanirrahiim

In the name of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful.

Thanks to my Lord, for giving me the chance on following the journey of knowledge.In the morning of 24th October 2008,I’ve attended a kulliyah conducted by ust Mutalib at Madrasah an-Nadhah,(Kubang Semang if I’m not mistaken) with my friends.It was really amazed me for the view of ocean of muslims that seeking the knowledge with the love and strong determination on to the reach the mardhatillah in their life.

“Health is a responsibility that being put on each muslim since it is awarded by God to us.Could you imagine the satisfaction and nikmah that can be achieved by doing the ibadat in the good health compared to the poor one?”…the words of wisdom that came out from this mu’allim echoed through the atmosphere of the edifice , while thousands of people listened carefully in the barakah kulliyah.I saw some of them opened the scripture that has been used by the mu’allim that talked about the important chapter of “SUGI” which is separated from the chapter of ABLUTION.This reflected that how Islam is really considers about the hygienic aspect of our life. The crowds disgorged into the street after the kulliyah ended at 11.15am.

Next, we continued our journey to the Kulim for attending a wedding ceremony of Ust Ramadhan Fitri with his zaujah. After spending almost one hour and half for searching his house, we arrived at the right place and the right time where everyone started to hungry.:) We were really taken aback of the crowds came there while stepping into the ceremony. Fortunately, a lot of volunteers have already been there for lending a hand, included a group of USM students with the red T-shirts.

“Haa, these also are ‘penangga’..” told sister Zarina to wana while pointing to me and Kak Fizah since both of us also wore the red baju kurung…(Penyanga…oops sorry ‘penangga’ or ‘mentara’ is the term used by the Malays to describe the volunteer that is on duty during the wedding ceremony)…We walked and walked through the crowd and eventually reached at the last station, a place with lesser people, and more comfortable for us to eat.:)Before leaving the ceremony, we grabbed the opportunity to take a snap with the beautiful and charming bride, Sister Khadijah.While passing through the crowd, I saw the ecstatic face of a father, Ust Ellias Zakaria,(the groom’s father and also the USM’s lecturer) stood in the middle of the passage with his relatives. The smile on his face showed the grateful and satisfaction. The ceremony like this often bring a lot barakah and hikmah since a strong bond of silaturrahim is build here, where relatives and friends meet each other. We left the ceremony at around 1.30 pm

We continued our journey to the nearest mosque, for the Zuhr prayer and I suggested to my friends to pray at Masjid Saidina Ali, which situated in my old school, MRSM PDRM. Alhamdulillah, thanks to ALLAH for giving me the chance to go back to this school after leaving it for about 5 years. It was really nostalgic as I couldn’t describe my feeling at the moment. Every corner in the mosque made me imagined the past things. I could saw my friends are studying while asking me some questions regarding the Science reference book. Their laughs, their jokes were flying in front of me. Time is moving too fast. It just felt like yesterday that I talked with them at the class corridor about the future. And now I’m standing in the future while looking back to the past. But thanks to ALLAH for sending me back to a place where the light of hidayah has penetrated deep inside my heart a long  time ago.

Thanks to ALLAH again for giving me this beautiful journey. Eventually, we arrived at USM at 3.00pm.A beautiful day with beautiful moments. Syukran.

Wasalam.

THE CRACKED POT

Bismillahirrahmanirrahiim..

In the name of Allah, The Most Beneficent and The Most Merciful.

This beautiful story has been posted by sister Ameerah in the Turn to Islam website .Masyaallah it’s really inspires me a lot along this beautiful journey of seeking the mardhatillah. It teaches us on how to be grateful towards our Creator. Here the story:

“The Cracked Pot”

Once upon a time there was a water-bearer in India who had two large pots, each hung on each end of a pole which he carried across his neck. One of the pots had a crack in it, and while the other pot was perfect and always delivered a full portion of water at the end of the long walk from the stream to the master’s house, the cracked pot arrived only half full.

For a full two years this went on daily, with the bearer delivering only one and a half pot full of water in his master’s house.

Of course, the perfect pot was proud of its accomplishments, perfect to the end for which it was made. But the poor cracked pot was ashamed of its own imperfection, and miserable that it was able to accomplish only half of what it had been made to do.

After two years of what it perceived to be a bitter failure, it spoke to the water-bearer one day by the stream. “I am ashamed of myself, and I want to apologize to you.” “Why?” asked the bearer.

“What are you ashamed of ?”

“I have been able, for these past two years, to deliver only half my load because this crack in my side causes water to leak out all the way back to your master’s house. Because of my flaws, you have to do all of this work and you don’t get full value from your efforts, ” the pot said. The water-bearer felt sorry for the old cracked pot, and in his compassion he said, “As we return to the master’s house, I want you to notice the beautiful flowers along the path.”

Indeed, as they went up the hill, the old cracked pot took notice of the sun warming the beautiful wild flowers on the side of the path, and this cheered it some.

But at the end of the trail, it still felt bad because it had leaked out half its load, and so again it apologized to the bearer for its failure.

The bearer said to the pot, “Did you notice that there were flowers only on your side of your path, but not on the other pot’s side?

That’s because have always known about your flaw, and I took advantage of it. I planted flower seeds on your side of the path, and every day while we walk back from the stream, you’ve watered them. For two years I have been able to pick these beautiful flowers to decorate my master’s table. Without you being just the way you are, he would not have this beauty to grace his house.”

Each of us has our own unique flaw. But it’s the cracks and flaws we each have that make our lives together so very interesting and warding. You’ve just got to take each person for what they are and look for the good in them.



As Salam
AbdurRahman Meda

Dakwah dan Study Bukan Seperti Jongkang Jongket

Artikel ini di re-publish sekali lagi utk tatapan diri sendiri dan shbt/iah seperjuangan.Dah lama x baca artikel ni, dan ini antara artikel yang paling memberi inspirasi kpd diri ana dari dulu lagi,terutama ketika mula2 memegang amanah dlm barisan pimpinan dulu.Dan hari ini pula, Ust Halizal telah berkongsi dan memberi byk sekali input dari pengalamannya yg lepas.Pasti kita sgt teruja mendgr kisah2 kejayaan ramai pejuang Islam di luar sana yang telah ALLAH kurniakan seribu nikmat atas perit payah ,mereka dlm medan perjuangan Islam.Semoga kita menjadi org2 yang tergolong dlm golongan ini kelak.Dan shbt/iah sekalian, sama-sama kita muhasabah diri masing-masing akan tahap keikhlasan hati kita selama ini dlm melaksanakan amanah yg diberi.Dlm menghitung diri sendiri, pasti kita temui bhw sdh byk kali kita berkira2 dgn ALLah dlm hidup ini padahal ALLAH sedikit pun tidak pernah berkira-kira dgn hambaNYA.Selama ini kita lah yg berkehendak kpd Allah dan Allah langsung tidak berkehendak kpd kita.Namun kita masih berkira-kira dgnNYA, terutama dlm meminjamkan masa kita di jalanNya.Kita masih ragu-ragu di atas pertolongan ALLAH.

Astaghfirullah,astaghfirullah, astaghfirullah… semoga ALLAH mengampunkan dosa-dosa kita…

**************************************

Lia, jomlah pergi usrah

Lia, jomlah berdakwah

Lia, ummah semakin koyak

Lia, jomlah kita bangkit mengubah segalanya


Aku tidak mahu Aku kena study Markah semester lepas dah cukup teruk Gara-gara dakwah, tarbiah dan program Aku menyesal megikuti semua itu

Bosan!!

Dakwah bukan je plainly cerita rububiyah ketuhanan,tapi banyak lagi skopnya.Bukan ke islam tu syumul?
Kalau nak berjaya, kena study .Waktu study, studylah..Esok kalau dah Berjaya..Aku buatlah kerja dakwah tu
Kalau aku buat kerja dakwah, aku gagal dalam pelajaranku.Kan nanti aku menutup mata orang lain terhadap Islam

Lia, dakwah dan pelajaran bukan macam jongkang jongket.

Jongkang jongkit? Apa kau merepek ni?

Ya, dakwah dan pelajaran BUKAN macam jongkang jongket .Bila dakwah di atas, pelajaran di bawah..Bila pelajaran di atas, dakwah di bawah..Tu bukan dakwah namanya..Dan tu bukan belajar namanya

Habis tu?

Hmm, dakwah dan pelajaran kena berkadar terus Tak boleh inversely proportional

Apa maksud kau?

Orang yang melakukan kerja dakwah dengan ikhlas akan menemukan Allah dalam pelajarannya

Aku tidak faham

Tak pe, aku terangkan..Macam gini, bila dah berdakwah tu..Rasa senang je nak study..Bila belajar tentang jantung misalnya..Boleh bayangkan betapa hebatnya Allah..ciptakan jantung

Bila belajar tentang algebra, terasa..kerdilnya diri Bila belajar tentang Hukum Boyle, terasa akrab dengan Pencipta

Kenapa? Sebab diri tahu bahawa hukum-hukum tersebut adalah hukum Allah Ilmu-ilmu tersebut adalah milik Allah Rasa senang hati nak terima ilmu .Kalau orang lain study 1 jam Dia hanya perlu study 10 minit sahaja

Sebab apa?Sebab ada keberkatan masa dalam studynya itu

Aku tak pernah rasa semua itu..Lain tu, selama ni kau nak cakap yang aku ikut program tarbiah dan dakwah tu tak ikhlas?

Tak, itu bukan maksud aku Cuma kena checklah sikit hati tu.Waktu buat kerja dakwah tu, ada tak
berlaku tarik tali dengan Allah

Apa maksud kau tarik tali dengan Allah?


Ok, aku berikan contoh. Misalnya waktu buat kerja dakwah tu,..Terdetik tak kat hati , banyak lagi yang
tidak habis belajar..Terdetik tak kat hati, assignment banyak lagi..Itulah maksudnya tarik tali dengan Allah

Ada keraguan dalam hati…Seolah-olah tidak yakin dengan janji Allah..Siapa yang menolong agama Allah, nescaya..Allah akan menolongnya

Kita melakukan jual beli dengan Allah,..tapi kita tidak bayar lagi. Kita berdoa, tapi tak de kesungguhan
dalam doa kita..Kita berdakwah, tapi hati kita tiada dengan Allah

Lia dah faham..Lia kena banyak muhasabah

Lia dah study dari tadi, tapi tak masuk-masuk..Lia tahu itu maksudnya peringatan dari Allah
Lia yang tahu hukum berdakwah tidak mengerjakan kerja tersebut

Lia, sahabatku,

Seorang ibu pernah mengatakan. Aku ingin dakwah terlihat dalam setiap perbuatanku
Setiap kali aku bergaul dengan jiranku, aku ingin mereka merasakan kemanisan iman dan Islam

Setiap kali jiranku melihat kebahagian rumahtanggaku, aku ingin mereka merasakan keindahan Islam

Lia, itulah yang inginku kubentuk dalam diriku Aku ingin setiap perbuatanku menjadi manifestasi dakwah itu sendiri

Pelajaranku, hubunganku dengan keluarga dan sahabat, segalanya adalah dakwah

Moga kita bersama dalam usaha merealisasikannya

Lia, aku ingin berkongsi dua kisah,

Pertama, mengenai kisah Assyahid Imam Hassan AlBanna. Dan kedua kisah sahabatku di Indonesia

Moga kedua-dua kisah ini dapat kita renungkan bersama. Menjadi motivasi buat kita untuk terus
berada dalam mandala ini.

Lia, kau pastinya arif mengenai Assyahid Imam Hassan AlBanna. Dakwahnya menyinari
hati umat manusia di saat itu. Dia berdakwah sehingga ke kawasan perkampungan di gunung-gunung yang
tinggi. Semua manusia mengenalinya. Tanyakan sahaja di jalanan di saat itu, kenalkah kamu dengan Assyahid Imam Hassan Al Banna, pasti semua mengenalinya kerana kerja kerasnya di dalam perjuangan dakwah .

Lia, aku akui sememangnya untuk berjaya dalam pelajaran, kita kena berusaha. Itu Sunnatullah. Tapi Lia, kemenangan Islam takkan tertegak dengan kata-kata, dengan mimpi sahaja. Untuk memastikan kejayaan
dakwah, kita juga kena berusaha. Itu juga adalah Sunnatullah. Kemenangan Islam memerlukan pengorbanan dari pengikutnya.

Seorang sahabat di Indonesia pernah bercerita mengenai pelajarannya. Alhamdulillah, dia memperolehi yang terbaik.

Dia ingin mempertahankan prestasi terbaik untuk Allah, agama Allah. Di sudut lainnya, dia tidak suka mengejar dunia, bersaing untuk berasa hebat. Dia hanya ingin memberikan yang terbaik sebagai hamba Allah.

Dahulu dia bukan begitu. Dia pernah kecundang. Dia pernah bertanya kepada Allah – Ya Allah, kenapa engkau mentakdirkan prestasi yang baik buat temanku? Apakah temanku itu punya alas an yang kuat sehingga Engkau menolongnya. Aku mempunyai mimpi yang besar untuk menegakkan agamaMu melalui pergerakan dakwah. Maka aku mohon bahawa aku harus berjaya.

Lalu Allah memberitahu dirinya melalui suatu kisah sahabat yang dijamin masuk syurga, padahal seharian ibadahnya sama saja seperti sahabat yang lain. Dan ketika ditanya prinsip hidupnya, sahabat
itu menjawab

Aku tak suka membanding-bandingkan apa yang Allah berikan kepada hamba-hambaNya. Aku yakin Allah Maha Baik dan menjamin kebaikan untukku dalam situasi sulit atau lapang. Aku akan tetap redha kepada Allah dalam situasi apapun. Aku akan tetap bersaksi bahawa Allah adalah Robb yang Maha Esa, meskipun gunung-gunung harta itu milikku atau aku tak punya harta sedikit pun”.

Lia, saya teringat email yang pernah saya terima dari seorang kawan. Tulisannya benar-benar terkesan di hati saya. Dia bercerita tentang seorang wanita yang terkena penyakit disebabkan poliovirus semenjak kecil. Kisah ini kisah benar. Saya namakan wanita ini A. A memerlukan tongkat untuk berjalan. A tidak berapa cantik, tidak slim dan tidak tinggi. Satu sahaja keinginan A. A ingin sesiapa sahaja yang melihatnya mengucapkan Subhanallah.

Keinginan A tercapai. Bila A belajar di sekolah menengah dan berjaya, manusia yang ditemuinya mengucapkan Subahanallah. Bila A berjaya masuk ke universiti, sekali lagi orang ramai mengucapkan Subhanallah. Bila A menyudahkan pelajarannya, sekali lagi manusia mengucapkan Subhanallah. Dan sekali lagi orang ramai mengucapkan Subhanallah apabila A mengahwini seorang lelaki yang kacak dan beriman.

Orang ramai tertanya-tanya, apa yang mampu A berikan kepada suaminya. Takdir Allah menentukan yang sebaiknya. Allah mengurniakan A dan suaminya 3 orang anak yang comel dan sempurna. Sekali lagi orang ramai mengucapkan Subhanallah.

Dengan kecacatanya, A masih mampu membuat manusia mengingati Allah. Sejarah menunjukkan kita bahawa rupa paras bukan persoalan utama. Ingat lagi tentang Abdullah bin Ummi Makhtum. Dia sahabat nabi yang buta. Dia mahu membawa panji bendera Islam. Katanya, buta menyebabkan dia tidak takut kerana dia tidak akan dapat melihat bilangan musuh. Akhirnya dia syahid. Mereka yang menemui mayatnya tidak dapat mengecamnya kerana terlalu banyak luka parah yang dialaminya. Subhanallah.

Pasti Lia ingat lagi Assyahid Sheikh Ahmad Yassin. Dia cacat. Duduk di atas kerusi roda. Tapi apa yang telah dia lakukan? HAMAS berdiri dengan izzah. Musuh menggeruninya.


Lia, kita sempurna. Ayuh lakukan sesuatu untuk Islam.

Ayuh berada dalam saf perjuangan.!

Tersedar Dari Lamunan Itu

Bismillahirrahmanirrahiim..

Be proactive! …bagaikan tersedar dari mimpi yang lama.aku tertidur selama ni.Astaghfirullah..Sesak sekali rasanya,astaghfirullah rupanya selama ini aku tertidur.Syukur Allah,kerana takdirMu telah mengejutkan hambaMu ini semalam.

Masih terngiang2 suntikan kata2 semangat Dr Suhairi (pensyarah ku yg sangat aku hormati akan peribadinya)  dalam ceramah motivasinya yang aku hadiri semalam.Ya ALLAH ,Syukur padaMu kerana membangkitkan kembali semangatku, menyedarkan aku dr mimpi yg lama.HambaMU  lagho selama ini ya Allah…masa-masa yang berlalu byk aku abaikan begitu saja.

Tetapi masih belum terlambat.Masih ada masa lagi utk aku berlari sepantas mungkin, Aku byk belajar dr pengalamanku yg lepas.

Jangan berputus asa walaupun hingga ke saat terakhir!..begitulah pula kata-kata keramat Dr Mashitah,pensyarah Chemical Organik aku..Kata-kata itu yang aku pegang smp ke hari ini walaupun pesanannya itu sudah setahun berlalu.

Jatuh bangkit ku selama ini hanya Tuhan yang tahu,kerana Dialah yg memilih aku utk setiap dugaanNya yang aku sendiri sanggup dan mampu menghadapinya.Aku pasti aku mampu melaluinya.Membawa amanah yang berat tersandang di bahu dan pada masa yang sama berusaha mengimbangkan pencapaian akademik bukan lah sesuatu perkara yg mudah…Tapi aku percaya dengan janji-janji Tuhanku…Dan aku akan berusaha sebaik yang mungkin..dan Haram bagi diriku utk berputus asa dari jalan Tuhanku ini.

Ya ALLAH semoga Engkau menjadikan aku hambuMu yang sentiasa bersyukur dan beristiqamah di jalan Mu YANG BERDURI.

Tips For Good Halaqah

  • Have a designated topic prepared beforehand – no-one can learn anything from a disorganised, rushed plan.

  • Make sure your intentions are clear in organising or attending a halaqah.  Remember that all actions are judged by their intentions.  If you go there just to meet up with your friends, then reevaluate your purpose for attending.

  • Have one person ‘chair’ or hold the halaqah each week.  Designate different people to hold the Halaqah. It isnt nice to load one brother or sister with all the barakah of preparing notes ;), or fair for one person to always put in all the hard work each circle.  Make a time-table if necessary to remind yourself who is to hold it the next week.

  • Have a designated location for the Halaqah.  Remember that different people tend to turn up from time to time, so there must be a fixed place.  Otherwise chaos can erupt, with no-one knowing where to go to attend.  If the halaqah is not held in your local masjid or community centre, then make it in someone’s house, prayer room, rented room, etc.

  • Discuss beforehand which topics everyone is interested in holding, and learning about, and what interests everyone.  It isnt constructive to hold a halaqah on a topic that no-one is interested in or find stimulating.  By doing this, you would only be driving away people from the Halaqah.  Compile a list, if necessary, of suitable topics that are to be discussed.

  • Welcome everyone and create a friendly and relaxed, tranquil atmosphere.  Tension and unnecessary arguments are undesired.  It is something that does more harm than good.  By hurting others, no good is achieved from the halaqah.  If there are disagreements within the group over some matter, then  it should not be made to dominate the main topic at hand.  EVeryone should remember the prophetic way for dealing with disagreements.  It should be should not be personalised. Put-downs, name-calling, labeling, or personal attacks should not be tolerated, and should not be allowed to be taken to such a degree.

  • Remember the sole purpose of the Halaqah – to learn more about Islam and gain closer to Allah Ta’ala.  Refrain from making it a weekly spot for chit-chat and gossiping.

  • It is important to hear from everyone. People who tend to speak a lot in groups should make special efforts to allow others the opportunity to speak.  Don’t allow anyone dominate.  Listen carefully to others.  Everyone should be given the opportunity to ask questions and distribute insha’Allah.

  • Remember to say the prophetic du’as before and after each Halaqah.  This way you will begin and end with good intentions and have more baraqah in your actions.

  • Remember: a halaqah is not a place for debate but a group dialogue.  A place to learn. If a brother or sister forgets this, don’t hesitate to ask the group to help re-establish the ground rules.  Don’t allow any arguments or unnecessary arguments to break out.  This only causes friction and arguments, and moves away from the basis of the Halaqah.

  • Try and bring in a respected, knowledgeable brother or sister from time to time to hold the halaqah and offer good discussions and learning opportunities.

  • Be creative!  Instead of just reading out aloud from a piece of paper, why not make use of teachnology and use an OHP (over-head projector), or black/white-board for a more interesting halaqah.

  • Make a good effort to attend all the halaqahs. The comfort level and depth of conversation depend upon familiarity with other people there.  It also isnt very helpful or constructive to pop in whetnever one feels like it.  Make sure that your intentions are clear for attending.

After the Halaqah

  • Give everyone a chance to talk about the most important thing they gained from the halaqah. Or, you may wish to ask anyone to share any new ideas or thoughts they’ve had as a result of it.

  • Remind the group of the readings and subject for the next halaqah, and updates, and thank everyone for turning up.

  • Hand out appropriate and relevant notes and summaries of the points discussed in the Halaqah, so that the group has something to look over again another time insha’Allah.

Reference:

http://www.geocities.com/mutmainaa/youth/tips_halaqah.html

THE INSPIRATION

Dear myself,

You must be focus on what you are going to achieve in the future.Don’t stare too long for the mistakes, but please  take the action.Believe in yourself first before starting the journey.

A minute u spend upset is a minute of happiness you’ll never get back…

There was a door to which i found no key; there was a veil through which i might not see…

People who fail to look back at the past will never able to move forward