Fatwa Serikandi


windowslivewritertuanputeriayu-14a91

Entah knp sejak dua menjak asyik teringatkan suasana sekolah lama dlu.Aku lebih kerap menyelak buku usrah lamaku, penuh dgn nukilan2 ilmu yg dikutip suatu ketika dahulu.Suasana indah mahabbah bersama shbt2 mencari erti Iman, Islam dan Ihsan.Di saat aku merangkak2 mencari tarbiyah, ALLAH yg Maha Pemurah menunjukkan jalanNya,di situ aku temui cahaya jalan yg lurus.

Sudah lama aku tak mendengar khabar berita shbt2 lama, yg kini msg2 berada di perantauan , meneruskan perjalanan hidup yg pjg.Terngiang2 suara akak2 usrah yg lembut memberikan nasihat, dgn redup wajah2 itu.Putih bersih bercahaya.

Alunan suara mereka , mengalunkan Fatwa Serikandi, lagu warisan dlm usrah di bumi MRSM Taiping.Syahdu terasa.Tanpa aku sedari, aku juga turut mengalunkannya, dlm sepi alam, sendiri di sini.

FATWA SERIKANDI.

Seluas lautan riak seribu,

Pabila badai menghempas duka,

Tatkala suria terik memancar,

Dedaun gugur menyembah bumi.

Hanya hati sanubari,

Yang suci dan sejati,

Mengerti kuasa Ilahi(2x)

Jumut tiada di minda,

Ikhlas dan luhur sentiasa,

Tabah dan sabar meniti hari

Iman takwa diadun sebati.

Menjaring ukhwah okestra harmoni,

Menjana ketulenan sahsiah insani,

Disirami restu Ilahi (2x)

Muslimat mujahidah,

Lenturkanlah peribadi,

Fatamorgana mengharap padamu,

Tiang seri negeri.

Ayuhai generasiku,

Bangkitlah menjunjung bangsamu,

Menabur cita, menabur jasa,

Pasti diredhai Allah,

Pasti dirahmati Allah.

Rasulullah sumber inspirasi,

Disirami restu Ilahi,

Meterialistik bukan ukuran,

Realistik bukan bebanan.

Suadaya pengukur jati diri,

Impian dianyam menuju gemilang,

Indah pekerti cerlangkan pertiwi,

Menjana ketulenan sahsiah insani (2x)

Disirami restu ILAHI,

Diirami restu Ilahi.

One Response

  1. wah…saya pun ex-taipingšŸ™‚

Leave a Reply

